Przebieg państwowego egzaminu teoretycznego na prawo jazdy kategorii B
Egzamin teoretyczny odbywa się za pomocą komputerowego urządzenia egzaminacyjnego przy użyciu klawiatury egzaminacyjnej. Pytania na egzaminie państwowym są pytaniami jednokrotnego wyboru (jedna poprawna odpowiedź). Zestaw pytań egzaminacyjnych składa się z:
- 20 pytań z wiedzy podstawowej (pytania z odpowiedziami “TAK” lub “NIE”, na których przeczytanie mamy 20 sekund, a na udzielenie odpowiedzi 15 sekund), w tym:
- 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (pytania za 3 punkty)
- 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (pytania za 2 punkty)
- 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (pytania za 1 punkt)
- 12 pytań z wiedzy specjalistycznej (pytania z odpowiedziami “A”, “B”, “C”, na których przeczytanie i udzielenie odpowiedzi mamy 50 sekund), w tym:
- 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (pytania za 3 punkty)
- 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (pytania za 2 punkty)
- 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (pytania za 1 punkt)
Zmiana odpowiedzi jest możliwa do momentu zatwierdzenia jej przez przejście do następnego pytania lub do momentu upływu czasu przewidzianego na udzielenie poprawnej odpowiedzi. Niewskazanie żadnej odpowiedzi równoznaczne jest z udzieleniem odpowiedzi niewłaściwej i otrzymanie 0 punktów. Do pytań nie możemy wracać.
Aby zdać egzamin musimy uzyskać 68 punktów na 74 maksymalnie. Czas trwania egzaminu to 25 minut.
UWAGA – zdany egzamin teoretyczny jest ważny bezterminowo!
Przebieg państwowego egzaminu praktycznego na prawo jazdy kategorii B
Zadanie 1
Sprawdzamy dwa losowo wybrane elementy z następujących:
- poziom oleju w silniku
- poziom płynu chłodzącego
- poziom płynu hamulcowego
- poziom płynu do spryskiwaczy
- działanie sygnału dźwiękowego
- działanie świateł pozycyjnych/postojowych
- działanie świateł mijania
- działanie świateł drogowych
- działanie świateł hamowania “STOP”
- działanie świateł cofania
- działanie świateł kierunkowskazów
- działanie świateł awaryjnych
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych – jeśli występuje
Kandydat na kierowcę musi także zadbać o odpowiednie ustawienie fotela kierowcy, lusterek i zagłówków, musi także zapiąć pasy bezpieczeństwa i upewnić się, czy drzwi zostały właściwie zamknięte.
Zadanie 2
Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu, tzw. “łuk”. Ta czynność sprawdza praktyczne umiejętności i technikę jazdy do przodu i do tyłu. Kandydat musi płynnie ruszyć i przejechać pewien odcinek jadąc po prostej, a następnie pokonać łuk i zatrzymać samochód. O ile jazda do przodu może nie sprawiać jakichś specjalnych trudności, to należy pamiętać, że tę samą trasę osoba egzaminowana musi pokonać jadąc także do tyłu. Należy w trakcie jazdy obserwować tor jazdy zgodnie z zasadami techniki kierowania przez tylną szybę, jak i lusterka. W tym przypadku kandydat nie może najeżdżać na linie i tyczki ograniczające pas ruchu.
Zadanie 3
Ruszanie pod górkę z hamulca ręcznego. Kandydat musi podjechać pod niewielkie wzniesienie, zatrzymać samochód na hamulcu ręcznym, a następnie płynnie ruszać pod górkę. Są tutaj dwa główne punkty, które należy zrealizować. Samochód nie może cofnąć się więcej niż 20 centymetrów, a silnik nie może zgasnąć podczas ruszania. Proste prawda? 🙂
Jazda w ruchu drogowym (wyjazd do miasta)
Podczas tego etapu kandydat będzie musiał zaliczyć szereg zadań, aby pomyślnie przejść przez egzamin praktyczny. Do zadań egzaminacyjnych należy zaliczyć:
- wyjazd na drogę z obiektu przydrożnego
- jazda drogami dwukierunkowymi – jedno i dwujezdniowymi
- jazda drogami jednokierunkowymi
- przejazd przez skrzyżowanie,
- przejazd przez przejście dla pieszych,
- jeden z trzech manewrów:
- parkowanie prostopadłe
- parkowanie skośne
- parkowanie równoległe
- zawracanie
- przejazd przez torowisko
- manewr omijania
- wymijanie
- zatrzymanie pojazdu jadącego z prędkością 50 km/h w wyznaczonym miejscu